kita serupa








kita serupa

"setiap bayi dilahirkan atas fitrah, maka kedua ibu bapanya yang menjadikannya yahudi, nasrani atau majusi."

(hadith riwayat bukhari dan muslim)

kau dan aku sama saja. Siapa pun kita. Dari mana pun kita. Keturunan apa pun kita. Kau dan aku tetap sama. sama berkongsi satu rasa. Satu fitrah yg mulia. Fitrah seorang hamba. Mungkin perkara ini belum lagi disedari di kalangan kita. Yg selalu berasa lebih dari yg lain. Yg selalu berasa hebat dari yg lain. Yg selalu merasa angkuh bila harta berjuta-juta, pangkat darjat menggunung tinggi , lalu yg kekurangan dipandang serong dan keji. Kau dan aku tetap sama. itulah hakikatnya. Yg dipandang hanya takwa. Walau siapapun kita.


Ah long atau Along

Hari demi hari berlalu. Kerjaku sebagai ‘along’ sgt mencabar. Memandangkan di setiap awal bulan. Ada saja sewa yg perlu dipungut. Biasala… makin ramai org makin byk ragamnya. Rambut sama hitam, kulit pun ble la tahan sama, tapi hati laen2. Aku bukan along, aku Cuma mau tolong. Bila diminta sewa2…. Yg tiada duit byk la alasannya. Tokei tak bayar gaji la. Sub contractor buat hal la. Main contractor cuti sampai minggu depan la. Kursus sana sini la. Macam2 manusia ni. Tapi alasan yg paling popular. Ada2. Duit tuh ada. Esk na. takpun lusa na. minggu depan la. Setelah beberapa kali perkataan esk tuh berulang. Akhirnya hanya tinggal bulan dan bintang. Duit sewa hangus jadi kenangan. Bila penyewa nak lari lintang pukang. Tapi takpa. Kadang2 itu bukan bahagian kita. Mungkin ini lah dugaan dalam bab sewa menyewa ni.

Tiga budak hitam

Nak dijadikan cerita. Seorang penyewa ni berbangsa india. Dia baru datang dari johor. Katanya menggantikan kawannya yg dah dua bulan menyewa di situ. Dulu tiga budak hitam. Skg dah tinggal sorg ja. Ramesh namanya. Kepalanya sudah tidak banyak yg berambut. Mungkin sebab umurnya yg dah menjangkau empat puluhan. Kawan2 nya sebelum ni. Punyalah susah dalam bab2 membayar ni. Dia punya belit. Ular pun ble terbelit diri sendiri bila dengar dia ‘putar’ satu macam. Dia punya auta. Sat yg tuh la. Sat yg ni la. Byr sepuluh dulu la. Yg laen kemudian. Susah tui. Melihat org baru datang mengganti. Lega rasa hati. Harap2 ada yg berubah di sini.

Tapi bulan2 awal si ramesh ni menunjukkan perubahan yg menggembirakan hati. Kawasan rumah dibersihkan. Dijaga dengan elok. Mungkin ini satu petanda baik. Duit2 sewa yg tidak dibayar sebelum ni pun dia dah selesaikan. Walaupun kena jgk cek tendang satu kali. Sakit jugak la hati. Tapi bila bulan berganti bulan. Hari berganti hari. Jam yg rosak diganti baru. Dia sudah mula buat perangai. Sudah hamper dua bulan duit sewa masih tak nampak rupa. Asyik mintak postpone ja. Berat jugak la camni. Kita pun cari makan jugak. Camana nak rolling. Tapi takpa. Atas dasar tuan rumah yg perihatin. Aku pun mengambil langkah follow up yg lebih proaktif dari biasa. Tak gamak nak halau. Walau camana pun. Aku ni tetap manusia. Kena ada sifat belas kasihan. Kan sifat ‘rahmah’ tuh sifat terpuji dalam syariah. So aku selidik dgn lebih detail. Mungkin memerlukan pendekatan yg lebih ‘james bond’

James bond malaya


Dua tiga hari ini aku memerhatikan rumah itu dari dekat. Hari2 aku melawat utk mengetahui keadaannya. Aku pun cuba riki2 berita dari site tempat dia keja. Rupanya si ramesh ni pemandu lori. Dia jugak terer bahagian2 power plant ni. So nak dijadikan cerita. Arituh satu berita menarik sudah sampai dekat aku. Katanya REMCO dah mula byr gaji dan settle suma claim. REMCO tuh main contractor kat site tuh. Si ramesh tu kata sebelum ni dia tak dapat gaji dah dua bulan. Bila aku dengar camtuh. Aku rasa dia patut dapat la sebab si REMCO tuh pun dah kuarkan bayaran.
Malam tuh aku pergi ke rumahnya. Dia dah lama sgt tak bayar sewa ni. So aku ketuk rumahnya…….bersambung

1 comments:

ainhavi said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment